فهرست
سبک شناسی در هنر تلاوت قرآن کریم

سبک شناسی در هنر تلاوت قرآن کریم

  • 21 دقیقه مدت
  • 180 دریافت شده
جلسه هفتم، به کارشناسی استاد غلامرضا شاه میوه اصفهانی
در برنامه امروز قصد داریم به ابعاد سبکی مرحوم عبدالفتاح شعشاعی بپردازیم. وی از جمله قاریانی است که دارای صدای خاص با ضخامت، قوت و رسایی بسیار بالایی است و رسایی و زنگی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسان ها نفوذ می کند.

گرچه برای بسیاری از عوام صدای ایشان چندان مورد نظر نیست، ولی خواص عالم قرائت بسیار طرفدار صدای او هستند. سبک وی به دلیل رویکردی که در بحث معناگرایی تلاوت دارد، بیشتر اهل فن را به سوی خود جلب می کند.

ایشان با وجود آنکه از انعطاف و تحریر بسیار بالایی در صدای خود برخوردار است، اما برنامه سبکی او به گونه ای نیست که از آن استفاده کند. وی وسعت صدای کاملی نیز دارد که در صدای خود نشان داده و اوج های بسیار زیبایی در تلاوت خود اجرا می نماید.

عبدالفتاح شعشاعی از جمله قاریانی است که تلاوتش بر اساس جریان مفاهیم شکل گرفته و اجرا می شود و داعیه اینکه یک مقام را به صورت کامل اجرا می کند، ندارد و جریان مفاهیم برای او حکم می کند که از چه مقام و جنسی به چه مقام و جنسی انتقال یابد. بنابراین تکنیک ها و مهارت های القای معانی در تلاوت قرآن در خوانش ایشان بسیار مشاهده می شود.

استفاده از عنصر تکرار یکی دیگر از ویژگی های تلاوت های ایشان است که اساس آن بر مبنای مفاهیم شکل می‌گیرد. از دیگر مواردی که تأثیر مستقیم در بافت لحنی ایشان دارد و بر اساس همان جریان معناگرایی است، تفکیک های است که ایشان بین عبارات یک آیه انجام می دهد.


استاد شعشاعی از جمله قاریانی است که از تکنیک فاصله ها به وفور استفاده نموده و این فواصل به عنوان شاخص های اصلی لحن او شناخته می شود. استفاده از غفله های ساده و متناسب با معنا از دیگر مشخصه های اجرای ایشان است که هیچ التزامی به استفاده از مقامات مختلف و اکمال آنها ندارد و طیف بسیار وسیعی از مقامات اصلی و فرعی مرکب در مقامات ایشان به چشم می خورد.

وی در عین حال که صدای بسیار حجیمی دارد، به نظر می رسد که از انعطاف پایینی برخوردار است. اما قطعاتی را در تلاوت های خود اجرا نموده است که نشان از توانش در انعطاف و سرعت بالا درحنجره دارد. گاهی نیز تحریرهای بسیار ریزی را در تلاوت های ایشان می شنویم که به جرأت می توان گفت برای بسیاری از قراء قابل اجرا نیست.

از دیگر ویژگی هایی که در مقایسه با قراء نسل های بعدی در تلاوت های استاد شعشاعی وجود دارد این است که با یک حجم ثابت به تلاوت وارد شده و آن را تا انتها حفظ می کند. وی برای اوج گیری در تلاوت خود نیز از درجه هفتم بیات وارد رست شده و نهایتا به اوکتابر می رسد.

قطعات صوتی

  • عنوان
    زمان
  • 21:24

مشخصات

سایر مشخصات

تصاویر

قسمت‌های دیگر

پایگاه قرآن