- 1173
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 4 - رواج حفظ بین دانشمندان
در این برنامه آقای شهریار پرهیزگار به موضوع رواج حفظ قرآن در بین علماء و دانشمندان مسلمان می پردازند.
1– کارلایل– مورخ و دانشمند معروف انگلیسى درباره قرآن مى گوید:
«اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم، حقائق برجسته و خصائص اسرار وجود، طورى در مضامین جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن به خوبى از آنها نمایان مى گردد و این خود مزیت بزرگى است که فقط به قرآن اختصاص یافته و در هیچ کتاب علمى و سیاسى و اقتصادى دیگر دیده نمى شود، بلى خواندن برخى از کتابها تأثیرات عمیقى در ذهن انسان مى گذارد ولى هرگز با تأثیر قرآن قابل مقایسه نیست، از این جهت بایستى گفت: مزایاى اولیه قرآن و ارکان اساسى آن مربوط به حقیقت و احساسات پاک و عناوین برجسته مسائل و مضامین مهم آن است که هیچگونه شک و تردید در آن راه نیافته و پایان تمام فضائل را که موجد تکامل و سعادت بشرى است در برداشته و آنها را به خوبى نشان مى دهد».
2– «جان دیون پورت» مؤلف کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمّد و قرآن» مى نویسد:
«قرآن به اندازهاى از نقائص مبرا و منزه است که نیازمند کوچکترین تصحیح و اصلاحى نیست و ممکن است از اول تا به آخر آن خوانده شود بدون آنکه انسان کمترین ملالتى از آن احساس کند» . و باز او مى نویسد: «و همه این معنى را قبول دارند که قرآن بابلیغترین و فصیحترین لسان و به لهجه قبیله قریش که نجیبترین و مؤدبترین عربها هستند نازل شده … و مملو از درخشنده ترین اشکال و محکمترین تشبیهات است …».
3– «گوته» شاعر و دانشمند آلمانى مىگوید:
«قرآن اثرى است که (احیاناً) به واسطه سنگینى عبارت آن خواننده در ابتدا رمیده مى شود و سپس مفتون جاذبه آن مى گردد و بالاخره بىاختیار مجذوب زیبائیهاى متعدد آن مى شود».
و در جاى دیگر مى نویسد:
«سالیان درازى کشیشان از خدا بىخبر، ما را از پىبردن به حقائق قرآن مقدس و عظمت آوردنده آن محمّد صلى الله علیه و آله دور نگاه داشته بودند، اما هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده ایم پرده هاى جهل و تعصب نابجا از بین مى رود و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر (قرآن) عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان کرده، سرانجام محور افکار مردم جهان مى گردد»!
هم او مى گوید: «ما در ابتدا از قرآن رو گردان بودیم، اما طولى نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب کرد، و ما را دچار حیرت ساخت تا آنجا که در برابر اصول و قوانین علمى و بزرگ آن سرتسلیم فرود آوریم»!
4– «ویل دورانت» مورخ معروف مىگوید:
«قرآن در مسلمانان آنچنان عزت نفس و عدالت و تقوائى به وجود آورده که در هیچیک از مناطق جهان شبیه و نظیر نداشته است»
5– «ژول لابوم» اندیشمند و نویسنده فرانسوى در کتاب «تفصیل الایات» مى گوید:
«دانش و علم براى جهانیان از سوى مسلمانان بدست آمد و مسلمین علوم را از «قرآنى» که دریاى دانش است گرفتند و نهرها از آن براى بشریت در جهان جارى ساختند ….».
6– «دینورت» مستشرق دیگرى مى نویسد:
«واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعى و فلکى و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج گرفت عموماً از برکت تعلیمات قرآنى است و ما مدیون مسلمانانیم بلکه اروپا از این جهت شهرى از اسلام است!»
7– بانو دکتر «لورا واکسیا واگلیرى» استاد دانشگاه «ناپل» در کتاب «پیشرفت سریع اسلام» مى نویسد: «کتاب آسمانى اسلام نمونه اى از اعجاز است … «قرآن» کتابى است که نمى توان از آن تقلید کرد، نمونه سبک و اسلوب قرآن در ادبیات سابقه ندارد، تأثیرى که این سبک در روح انسان ایجاد مى کند ناشى از امتیازات و برتریهاى آن است … چطور ممکن است «این کتاب اعجاز آمیز» ساخته «محمد صلى الله علیه و آله» باشد در صورتیکه او یک نفر عرب درس نخوانده اى بود …
1– کارلایل– مورخ و دانشمند معروف انگلیسى درباره قرآن مى گوید:
«اگر یک بار به این کتاب مقدس نظر افکنیم، حقائق برجسته و خصائص اسرار وجود، طورى در مضامین جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن به خوبى از آنها نمایان مى گردد و این خود مزیت بزرگى است که فقط به قرآن اختصاص یافته و در هیچ کتاب علمى و سیاسى و اقتصادى دیگر دیده نمى شود، بلى خواندن برخى از کتابها تأثیرات عمیقى در ذهن انسان مى گذارد ولى هرگز با تأثیر قرآن قابل مقایسه نیست، از این جهت بایستى گفت: مزایاى اولیه قرآن و ارکان اساسى آن مربوط به حقیقت و احساسات پاک و عناوین برجسته مسائل و مضامین مهم آن است که هیچگونه شک و تردید در آن راه نیافته و پایان تمام فضائل را که موجد تکامل و سعادت بشرى است در برداشته و آنها را به خوبى نشان مى دهد».
2– «جان دیون پورت» مؤلف کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمّد و قرآن» مى نویسد:
«قرآن به اندازهاى از نقائص مبرا و منزه است که نیازمند کوچکترین تصحیح و اصلاحى نیست و ممکن است از اول تا به آخر آن خوانده شود بدون آنکه انسان کمترین ملالتى از آن احساس کند» . و باز او مى نویسد: «و همه این معنى را قبول دارند که قرآن بابلیغترین و فصیحترین لسان و به لهجه قبیله قریش که نجیبترین و مؤدبترین عربها هستند نازل شده … و مملو از درخشنده ترین اشکال و محکمترین تشبیهات است …».
3– «گوته» شاعر و دانشمند آلمانى مىگوید:
«قرآن اثرى است که (احیاناً) به واسطه سنگینى عبارت آن خواننده در ابتدا رمیده مى شود و سپس مفتون جاذبه آن مى گردد و بالاخره بىاختیار مجذوب زیبائیهاى متعدد آن مى شود».
و در جاى دیگر مى نویسد:
«سالیان درازى کشیشان از خدا بىخبر، ما را از پىبردن به حقائق قرآن مقدس و عظمت آوردنده آن محمّد صلى الله علیه و آله دور نگاه داشته بودند، اما هر قدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده ایم پرده هاى جهل و تعصب نابجا از بین مى رود و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر (قرآن) عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان کرده، سرانجام محور افکار مردم جهان مى گردد»!
هم او مى گوید: «ما در ابتدا از قرآن رو گردان بودیم، اما طولى نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب کرد، و ما را دچار حیرت ساخت تا آنجا که در برابر اصول و قوانین علمى و بزرگ آن سرتسلیم فرود آوریم»!
4– «ویل دورانت» مورخ معروف مىگوید:
«قرآن در مسلمانان آنچنان عزت نفس و عدالت و تقوائى به وجود آورده که در هیچیک از مناطق جهان شبیه و نظیر نداشته است»
5– «ژول لابوم» اندیشمند و نویسنده فرانسوى در کتاب «تفصیل الایات» مى گوید:
«دانش و علم براى جهانیان از سوى مسلمانان بدست آمد و مسلمین علوم را از «قرآنى» که دریاى دانش است گرفتند و نهرها از آن براى بشریت در جهان جارى ساختند ….».
6– «دینورت» مستشرق دیگرى مى نویسد:
«واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعى و فلکى و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج گرفت عموماً از برکت تعلیمات قرآنى است و ما مدیون مسلمانانیم بلکه اروپا از این جهت شهرى از اسلام است!»
7– بانو دکتر «لورا واکسیا واگلیرى» استاد دانشگاه «ناپل» در کتاب «پیشرفت سریع اسلام» مى نویسد: «کتاب آسمانى اسلام نمونه اى از اعجاز است … «قرآن» کتابى است که نمى توان از آن تقلید کرد، نمونه سبک و اسلوب قرآن در ادبیات سابقه ندارد، تأثیرى که این سبک در روح انسان ایجاد مى کند ناشى از امتیازات و برتریهاى آن است … چطور ممکن است «این کتاب اعجاز آمیز» ساخته «محمد صلى الله علیه و آله» باشد در صورتیکه او یک نفر عرب درس نخوانده اى بود …