فهرست
قسمت 16 - اصل تکرار

قسمت 16 - اصل تکرار

  • 7 دقیقه مدت
  • 174 دریافت شده
در این برنامه آقای محمد مهدی بحرالعلوم به توضیحاتی در مورد اصل تکرار می پردازند .
در تمام شیوه‌های حفظ قرآن مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین اصل « تکرار » است. آنچه در شیوه‌های مختلف متفاوت است موضوع تکرار و شیوه آن و همچنین استفاده از وسایل کمک آموزشی می‌باشد.
شیوه اول:
قرائت و تکرار بدون استفاده از وسایل کمک آموزشی و انجام فعالیت دیگر
مراحل انجام حفظ در این شیوه:
1ـ انتخاب بخش مورد نظر برای حفظ
2ـ تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی بخش مورد نظر
3ـ قرائت و تکرار بخش مورد نظر از روی قرآن تا حد تسلط نسبی
4ـ قرائت و تکرار بخش مورد نظر بدون استفاده از قرآن تا حد تسلط کامل (چنانچه در قرائت این مرحله دچار مشکل یا اشتباه شویم، مراجعه در حد کوتاه به متن قرآن لازم است)
مزایا:
1ـ استفاده از این شیوه برای حفظ قرآن در همه شرایط امکان‌پذیر است.
2ـ این شیوه به عوامل و امکانات خارجی نیاز و بستگی ندارد.
معایب:
1ـ به جهت اتکای فرد به معلومات و دقت خود، امکان اشتباه در فراگیری حفظ به این شیوه وجود دارد. اشتباهاتی که بر اثر کم‌توجهی ممکن است پیش بیاید و حرف، کلمه، عبارت و حتی آیه‌ای ناصحیح حفظ و در ذهن تثبیت شود.
2ـ برای افرادی که در قرائت و بخصوص تجوید ضعیف هستند، امکان فراگیری، تقویت و مهارت وجود ندارد.
3ـ برای حفظ قرآن به این شیوه لازم است پشتکار زیاد و فوق‌العاده‌ای وجود داشته باشد. این میزان پشتکار و مداومت در برخی افراد وجود ندارد و ممکن است در اوایل یا اواسط کار، حفظ را رها کنند.
شیوه دوم:
قرائت همراه با تکرار به وسیله نوشتن
مراحل انجام حفظ در این شیوه:
1ـ انتخاب بخش مورد نظر برای حفظ
2ـ تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی بخش مورد نظر
3ـ قرائت بخش مورد نظر از روی مصحف (قرآن) تا حد دو یا سه بار
4ـ کتابت آیات از روی مصحف تا حد تسلط نسبی همراه با قرائت آنها
5ـ کتابت آیات بدون استفاده از مصحف تا حد تسلط کامل همراه با قرائت آنها (چنانچه در قرائت این مرحله دچار مشکل یا اشتباه شویم، مراجعه در حد کوتاه به مصحف لازم است)
مزایا:
1ـ استفاده از این شیوه برای حفظ قرآن تقریباً در همه شرایط امکان‌پذیر است.
2ـ این شیوه به عوامل و امکانات زیادی نیاز و بستگی ندارد.
معایب:
1ـ به جهت اتکای فرد به معلومات و دقت خود، امکان اشتباه در فراگیری حفظ به این شیوه وجود دارد. اشتباهاتی که بر اثر کم‌توجهی ممکن است پیش بیاید و حرف، کلمه، عبارت و حتی آیه‌ای ناصحیح حفظ و در ذهن تثبیت شود.
2ـ برای افرادی که در قرائت و بخصوص تجوید ضعیف هستند، امکان فراگیری، تقویت و مهارت وجود ندارد.
3ـ صفحاتی که برای تمرین « حفظ » نوشته شده حجم زیادی پیدا می‌کنند و از بین بردن آنها ممکن است مشکل باشد.
شیوه سوم:
قرائت و تکرار همراه با شنیدن (استماع) آیات
در این شیوه مراحل زیر انجام می‌پذیرد:
1ـ انتخاب بخش مورد نظر برای حفظ
2ـ قرائت بخش مورد نظر همراه با استماع تا حد تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی آن
3ـ قرائت و استماع از روی مصحف تا حد تسلط نسبی
4ـ قرائت بدون استفاده از مصحف تا حد تسلط کامل (چنانچه در قرائت این مرحله دچار مشکل یا اشتباه شویم، مراجعه در حد کوتاه به مصحف لازم است)
مزایا:
1ـ به کار بستن این روش، زحمت و انرژی کمتری از ذهن انسان می‌طلبد.
2ـ تثبیت محفوظات در این روش به جهت ترکیب عوامل مختلف، بیشتر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.
عیب:
اگر استماع از قرائت فرد دیگر باشد، پیدا کردن چنین شخصی مشکل و تقریباً غیرممکن است. اگر استماع به وسیله نوار کاست، سی‌دی صوتی، سی‌دی رایانه‌ای و ... صورت گیرد، روش به وسایل کمک آموزشی متکی است.

قطعات صوتی

مشخصات

سایر مشخصات

تصاویر

قسمت‌های دیگر

پایگاه قرآن