- 499
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 6 - ادغام صغیر در قرائت حمزه کوفی
در این برنامه آقای کریم دولتی به آموزش ادغام صغیر در قرائت حمزه کوفی می پردازد.
اصول قرائت عاصم کوفی
← اصل اول
اعتدال در ادغام : ادغام در قرائت عاصم کوفی، محدود به ادغام صغیر است و در قرائت او ادغام کبیر وجود ندارد. ادغام صغیر نیز محدود به ادغام متماثلین یا متجانسین و متقاربین است.
← اصل دوم
احتراز از اماله : در قرائت عاصم تقریبا اماله وجود ندارد. تنها یک مورد اماله «الف» در قرائت وی هست: «مجریها» که به اماله بینابین قرائت کرده است.
← اصل سوم
پرهیز از سکت: در سراسر قرآن از عاصم کوفی تنها چهار مورد سکت روایت شده است:
الف) (عوجا قیما)؛
ب) (من مرقدنا هذا)؛
ج) (من راق)؛
د) (بل ران).
← اصل چهارم
تحقیق همزه: تمام همزههای مفرده و مزدوجه در قرائت عاصم، به تحقیق قرائت شدهاند. دو کلمه «کفوا» و «هزوا» از این قاعده مستثنا و یک مورد هم به قرائت تسهیل است؛ یعنی کلمه «ءاعجمی» که همزه دوم را به تسهیل قرائت کرده است.
← اصل پنجم
وقف: عاصم کوفی بر طبق مرسوم مصحف، هنگام وقف بر کلمات قرآنی، وقف میکند.
← اصل ششم
مد: مدهای منفصل و متصل را مانند ابن عامر و کسائی به طور یکسان به توسط قرائت کرده است.
عاصم میان دو سوره (یعنی در پایان هر سوره و آغاز سوره بعد) «بسم الله الرحمن الرحیم» را تلاوت میکرد و قرائت وی در این گونه موارد به سه صورت وقف، وصل و سکت نقل شده است.
شیوه قرائت عاصم
شیوه قرائت عاصم کوفی را ترتیل آرام و پیوسته، اما نه بی حال و سست، بلکه توام با طنین و آهنگ وصف کردهاند. عاصم به همزهها و مدها عنایت داشت و محکم و استوار قرائت میکرد و فصاحت و اتقان و تحریر و تجوید را یکجا جمع کرده بود.
همچنین وی از همه قرای سبعه و راویان مشهورشان به حسن صوت و تجوید در قرائت مشهورتر است.
اصول قرائت عاصم کوفی
← اصل اول
اعتدال در ادغام : ادغام در قرائت عاصم کوفی، محدود به ادغام صغیر است و در قرائت او ادغام کبیر وجود ندارد. ادغام صغیر نیز محدود به ادغام متماثلین یا متجانسین و متقاربین است.
← اصل دوم
احتراز از اماله : در قرائت عاصم تقریبا اماله وجود ندارد. تنها یک مورد اماله «الف» در قرائت وی هست: «مجریها» که به اماله بینابین قرائت کرده است.
← اصل سوم
پرهیز از سکت: در سراسر قرآن از عاصم کوفی تنها چهار مورد سکت روایت شده است:
الف) (عوجا قیما)؛
ب) (من مرقدنا هذا)؛
ج) (من راق)؛
د) (بل ران).
← اصل چهارم
تحقیق همزه: تمام همزههای مفرده و مزدوجه در قرائت عاصم، به تحقیق قرائت شدهاند. دو کلمه «کفوا» و «هزوا» از این قاعده مستثنا و یک مورد هم به قرائت تسهیل است؛ یعنی کلمه «ءاعجمی» که همزه دوم را به تسهیل قرائت کرده است.
← اصل پنجم
وقف: عاصم کوفی بر طبق مرسوم مصحف، هنگام وقف بر کلمات قرآنی، وقف میکند.
← اصل ششم
مد: مدهای منفصل و متصل را مانند ابن عامر و کسائی به طور یکسان به توسط قرائت کرده است.
عاصم میان دو سوره (یعنی در پایان هر سوره و آغاز سوره بعد) «بسم الله الرحمن الرحیم» را تلاوت میکرد و قرائت وی در این گونه موارد به سه صورت وقف، وصل و سکت نقل شده است.
شیوه قرائت عاصم
شیوه قرائت عاصم کوفی را ترتیل آرام و پیوسته، اما نه بی حال و سست، بلکه توام با طنین و آهنگ وصف کردهاند. عاصم به همزهها و مدها عنایت داشت و محکم و استوار قرائت میکرد و فصاحت و اتقان و تحریر و تجوید را یکجا جمع کرده بود.
همچنین وی از همه قرای سبعه و راویان مشهورشان به حسن صوت و تجوید در قرائت مشهورتر است.