معرفی برجسته ترین تلاوت های قاریان جهان، این برنامه به معرفی فرازهایی از تلاوت های زیبا و برجسته استاد محمود رمضان می پردازد.
استاد محمود محمد رمضان از اساتید برجسته قرآنی است که تبحر فوق العاده ای در مقام اثر کرد داشت و بسیاری او را نماینده مقام کرد می دانسته و از آن دفاع می کردند. اولین قله تلاوت ایشان مربوط به آیات 75 تا آخر سوره مبارکه واقعه و آیات یکم تا 15 سوره مبارکه حدید به مدت 28 دقیقه است که در سال 1979 میلادی در هنگام سحرگاهان در فضای معنوی و روحانی مسجد امام حسین (ع) قاهره مصر به زیبایی اجرا نمودند. از جمله مقاماتی که این استاد چیره دست در آن تبحر داشت، مقام حزن انگیز و زیبای نهاوند است که نشان از خلاقیت منحصر به فرد و توانمدی ویژه ایشان داشته و در این تلاوت مشهود است. فرازی زیبا از سوره مبارکه حدید را در این بخش می شنویم.
استاد رمضان علم موسیقی را از استاد عبدالحلیم حافظ خواننده مشهور مصر یاد گرفته است. ایشان در خلق نغمات جدید، هوش و ذوق خاصی داشت. برخی از صاحبنظران هنر تلاوت قرآن کریم بر این باورند که نغمه اثرکرد از ابداعات استاد رمضان است. استاد محمد عمران نیز که از طرفداران پرو پا قرص استاد رمضان بود، از ایشان تقلید می نمود. استاد رمضان در مصاحبه ای در توضیح چرایی استفاده زیاد از مقام اثرکرد که ملاحت و حلاوت خاصی نیز به تلاوت های ایشان بخشیده است، می گوید، من به واسطه تأثیر زیادی که از جریان موسیقی در هند، ایران و پاکستان پذیرفتم، از این مقام زیاد استفاده کردم. مثل همین اثر که در این بخش می شنویم.
قله تلاوت بعدی استاد رمضان مربوط به آیات 95 تا 107 سوره مبارکه انعام است که از اوج توانمندی ایشان نشأت می گیرد. استاد رمضان قبل از اینکه وارد رادیو شوند، در 19 دسامبر سال 1968 میلادی در مراسم افتتاح معهد موسیقی عربی و مرکز حفظ آثارموسیقی عربی در ساختمانی واقع در میدان رمسیس قاهره با حضور برخی از موسیقیدانان معروف مصر، تلاوت فوق را اجرا کرد. این اجرا آنقدر قوی، فنی و اثرگذار بود که استاد محمد عبدالوهاب از بزرگان موسیقی و مشاهیر معروف مصر و جهان عرب، ایشان را تشویق و تحسین نمودند. فراز زیبای دیگری از آن را در این بخش می شنویم.
شیخ محمود رمضان را باید استاد بلامنازع اجرای تحریرهای بغض آلود و ریزنغمات حزن انگیز قرآنی دانست. معنامحوری و خشوع آنقدر در تلاوت هایش زیاد است که وقتی به آیات عذاب می رسد، در صدای او بغضی محسوس حس می شود. ایشان در اجرای فنون حزن انگیز در تلاوت، جزو نوابغ روزگار خود محسوس می شود. به ویژه که در روایت ها آمده است: قرآن با حزن نازل شده و قاری باید آن را با حزن تلاوت نماید. استاد رمضان بسیار در این زمینه تبحر داشت. مردم به تلاوت های دلنشین، حزن انگیز، خشوع و روحانی استاد رمضان بسیار علاقمند بودند. به ویژه وقتی استاد رمضان در مسجد امام حسین (ع) قاهره مصر تلاوت فجر داشتند، مسجد مملو از جمعیت می شد. یکی از تلاوت های زیبا و اثرگذار ایشان مربوط به سوره مبارکه ص آیات 49 تا آخر و7 آیه نخست سوره مبارکه زمر به مدت 28 دقیقه است.
آخرین قله تلاوت استاد رمضان مربوط به آیات 233 تا 245 سوره مبارکه بقره به مدت 28 دقیقه است که در مسجد امام حسین (ع) قاهره مصر (مسجدی که به روایتی رأس مطهر حضرت سید الشهداء (ع) در آن دفن شده است.)، اجرا شده است.
استاد محمود محمد رمضان از اساتید برجسته قرآنی است که تبحر فوق العاده ای در مقام اثر کرد داشت و بسیاری او را نماینده مقام کرد می دانسته و از آن دفاع می کردند. اولین قله تلاوت ایشان مربوط به آیات 75 تا آخر سوره مبارکه واقعه و آیات یکم تا 15 سوره مبارکه حدید به مدت 28 دقیقه است که در سال 1979 میلادی در هنگام سحرگاهان در فضای معنوی و روحانی مسجد امام حسین (ع) قاهره مصر به زیبایی اجرا نمودند. از جمله مقاماتی که این استاد چیره دست در آن تبحر داشت، مقام حزن انگیز و زیبای نهاوند است که نشان از خلاقیت منحصر به فرد و توانمدی ویژه ایشان داشته و در این تلاوت مشهود است. فرازی زیبا از سوره مبارکه حدید را در این بخش می شنویم.
استاد رمضان علم موسیقی را از استاد عبدالحلیم حافظ خواننده مشهور مصر یاد گرفته است. ایشان در خلق نغمات جدید، هوش و ذوق خاصی داشت. برخی از صاحبنظران هنر تلاوت قرآن کریم بر این باورند که نغمه اثرکرد از ابداعات استاد رمضان است. استاد محمد عمران نیز که از طرفداران پرو پا قرص استاد رمضان بود، از ایشان تقلید می نمود. استاد رمضان در مصاحبه ای در توضیح چرایی استفاده زیاد از مقام اثرکرد که ملاحت و حلاوت خاصی نیز به تلاوت های ایشان بخشیده است، می گوید، من به واسطه تأثیر زیادی که از جریان موسیقی در هند، ایران و پاکستان پذیرفتم، از این مقام زیاد استفاده کردم. مثل همین اثر که در این بخش می شنویم.
قله تلاوت بعدی استاد رمضان مربوط به آیات 95 تا 107 سوره مبارکه انعام است که از اوج توانمندی ایشان نشأت می گیرد. استاد رمضان قبل از اینکه وارد رادیو شوند، در 19 دسامبر سال 1968 میلادی در مراسم افتتاح معهد موسیقی عربی و مرکز حفظ آثارموسیقی عربی در ساختمانی واقع در میدان رمسیس قاهره با حضور برخی از موسیقیدانان معروف مصر، تلاوت فوق را اجرا کرد. این اجرا آنقدر قوی، فنی و اثرگذار بود که استاد محمد عبدالوهاب از بزرگان موسیقی و مشاهیر معروف مصر و جهان عرب، ایشان را تشویق و تحسین نمودند. فراز زیبای دیگری از آن را در این بخش می شنویم.
شیخ محمود رمضان را باید استاد بلامنازع اجرای تحریرهای بغض آلود و ریزنغمات حزن انگیز قرآنی دانست. معنامحوری و خشوع آنقدر در تلاوت هایش زیاد است که وقتی به آیات عذاب می رسد، در صدای او بغضی محسوس حس می شود. ایشان در اجرای فنون حزن انگیز در تلاوت، جزو نوابغ روزگار خود محسوس می شود. به ویژه که در روایت ها آمده است: قرآن با حزن نازل شده و قاری باید آن را با حزن تلاوت نماید. استاد رمضان بسیار در این زمینه تبحر داشت. مردم به تلاوت های دلنشین، حزن انگیز، خشوع و روحانی استاد رمضان بسیار علاقمند بودند. به ویژه وقتی استاد رمضان در مسجد امام حسین (ع) قاهره مصر تلاوت فجر داشتند، مسجد مملو از جمعیت می شد. یکی از تلاوت های زیبا و اثرگذار ایشان مربوط به سوره مبارکه ص آیات 49 تا آخر و7 آیه نخست سوره مبارکه زمر به مدت 28 دقیقه است.
آخرین قله تلاوت استاد رمضان مربوط به آیات 233 تا 245 سوره مبارکه بقره به مدت 28 دقیقه است که در مسجد امام حسین (ع) قاهره مصر (مسجدی که به روایتی رأس مطهر حضرت سید الشهداء (ع) در آن دفن شده است.)، اجرا شده است.