- 649
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 28 ، وقف ازدواج
در این برنامه استاد کریم دولتی درباره موضوع وقف ازدواج توضیح می دهند و به مرور موضوعات جلسات قبل می پردازند.
یکی از مسائل مهم در قرائت قرآن ، شناخت جای وقف و ابتدا در فرازهای قرآنی است . این مسئله بیشتر در بحث تجوید قرآن مورد بررسی قرار میگیرد؛ زیرا هدف از آن زیبا و شیوا ساختن قرائت قرآن است . البته از این جهت که برای وقف و ابتدا علاماتی در نظر گرفته شده ، در بحث کتابت قرآن مطرح میشود.
علامات مختلفی از جانب افراد متعددی برای وقف و ابتدا وضع شده است . یکی از این دسته علائم ، رموز سجاوندی است که توسط شخصی به همین نام ، یعنی محمد بن طیفور سجاوندی وضع شده است . این علائم عبارتاند از:
1. «م» : علامت وقف لازم است . این علامت مربوط به جایی است که وقفنکردن ، موجب ایهام به معنایی دیگر میشود که مقصود واقعی نبوده و به معنای اراده شده ، آسیب میزند.
2. «ط» : علامت وقف مطلق است ؛ یعنی وقف کردن در این مکان ، بهتر از وصل کردن است.
3. «ج» : علامت وقف جائز است و در جایی به کار میرود که وقف و وصل با هم مساوی باشد و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.
یکی از مسائل مهم در قرائت قرآن ، شناخت جای وقف و ابتدا در فرازهای قرآنی است . این مسئله بیشتر در بحث تجوید قرآن مورد بررسی قرار میگیرد؛ زیرا هدف از آن زیبا و شیوا ساختن قرائت قرآن است . البته از این جهت که برای وقف و ابتدا علاماتی در نظر گرفته شده ، در بحث کتابت قرآن مطرح میشود.
علامات مختلفی از جانب افراد متعددی برای وقف و ابتدا وضع شده است . یکی از این دسته علائم ، رموز سجاوندی است که توسط شخصی به همین نام ، یعنی محمد بن طیفور سجاوندی وضع شده است . این علائم عبارتاند از:
1. «م» : علامت وقف لازم است . این علامت مربوط به جایی است که وقفنکردن ، موجب ایهام به معنایی دیگر میشود که مقصود واقعی نبوده و به معنای اراده شده ، آسیب میزند.
2. «ط» : علامت وقف مطلق است ؛ یعنی وقف کردن در این مکان ، بهتر از وصل کردن است.
3. «ج» : علامت وقف جائز است و در جایی به کار میرود که وقف و وصل با هم مساوی باشد و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.