فهرست
قسمت 44، وقف نبی

قسمت 44، وقف نبی

  • 19 دقیقه مدت
  • 136 دریافت شده
جناب آقای پورزرگری در این برنامه به موضوع وقف نبی و وقوف سجاوندی می پردازد و مروری بر دروس جلسات قبل دارند.
وقف ، عبارت از : ایستادن روی کلمه به سکون است به شرط نفس کشیدن .

سنت است : قاری ،آخر هر آیه بایستد و نفس بکشد ؛ سپس آیه بعدی را شروع کند.

رسول الله(ص) این چنین می خوانده اند : { الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ } را خوانده و می ایستادند، { الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ } و می ایستادند، الخ ( اما ترمذی در جامع خود ، ابواب القراآت عن رسول الله(ص) ، این حدیث را از ام المؤمنین ام سلمه ـ رضی الله عنها ـ چنین روایت کرده است : " کَانُ رَسُولُ الله(ص) یُقَطِّعُ قِرَاءَتَهُ ؛ یَقْرَاُ : ألْحَمْدُِللهِ رَبِّ ألْعَلَمِینَ ثُمَّ یَقِفُ. ألرَّحْمنِ ألرَّحِیمِ. ثُمَّ یَقِفُ وَ کَانَ یَقْرَؤُهَا مَلِکَ یَوْمِ ألْدِین." )

لکن همه آیات کوتاه نیستند تا انسان بتواند یک نفس به آخر برساند و مخصوصاً در آیه های طولانی ناگزیر می شود برای نفس کشیدن وقف کند اگر چه وسط آیه باشد. در این هنگام، توجه به موارد زیر لازم است :

1- تمام بودن معنی در کلمه ای که بر آن وقف می شود؛ مثل : { هُوَ الْحَیُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ / الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ } (غافر / 65). وقف بر کلمه "ألدِّینَ" درست است، زیرا معنی، تمام و مفید می باشد و جمله بعدی ربطی به جمله قبلی ندارد، بلکه آغاز معنی مستقلّی است.

2- ارتباط نداشتن جمله بعدی به جمله ای که آخر آن وقف می شود، اما اگر چنین ارتباطی وجود داشت، پس از وقف، به جمله بعدی ابتدا نمی کنیم، بلکه به ما قبل وقف برمی گردیم؛ مثل : { الْحَمْدُ لِلَّهِ } که اگر بر آن وقف شود، معنی کاملی را می رساند، لکن نباید به جمله بعدی { رَبِّ الْعَالَمِینَ } ابتدا شود؛ زیرا کلمه "رَبّ" مرتبط به لفظ جلاله "الله" است که در جمله قبلی قرار دارد. لذا باید برگشته و هر دو جمله را به هم متصل کنیم: { الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ }. و به این ترتیب، ملاحظه می کنیم که برای تشخیص مکان مناسب وقف یا ابتدا، احتیاج به فهم معانی و رعایت مناسبت بین آنها داریم، لذا شناخت مکان های وقف، مُبْتَنِی بر علم تفسیر است.

قطعات صوتی

  • عنوان
    زمان
  • 19:25

مشخصات

سایر مشخصات

تصاویر

قسمت‌های دیگر

پایگاه قرآن