معرفی برجسته ترین تلاوت های قاریان جهان، این برنامه به معرفی فرازهایی از تلاوت های زیبا و برجسته استاد محمود عبدالحکم می پردازد.
استاد محمود عبدالحکم از قاریان برجسته قرائت قرآن کریم است که از صدایی قوی و تلاوتهایی دلنشین برخوردار است. اولین قله تلاوت ایشان که به عنوان اولین نوار کاست از صدایشان به ایران آمد و مورد اقبال قاریان و دوستداران قرآن در کشورمان قرار گرفت، مربوط به 29 آیه اول سوره مبارکه مؤمنون به مدت 28 دقیقه است که در سال 1966 میلادی، در شهر طرابلس کشور لیبی به زیبایی اجرا نمود و به جرأت می توان گفت بهترین تلاوت ایشان محسوب می شود. صدای گوش نواز، ملاحت، نرمی، روحانیت و معنویت، از ویژگی های این تلاوت است که فرازی دیگر از آن را در این بخش میشنویم.
استاد عبدالحکم به کشورهای مختلف از جمله کشور کویت سفر کردند که یکی از شاخص ترین تلاوت هایشان در این کشور مربوط به سور مبارکه ق و انفطار به مدت 30 دقیقه است که به زیبایی هرچه تمامتر اجرا نمودند.
استاد بهترین تلاوت هایشان را در کشور لیبی ارائه نمودند. ایشان در ماه رمضان سال 1966 میلادی به همراه اساتید برجستهای همچون استاد منشاوی و استاد خلیل الحصری به کشور لیبی سفر نمودند و هر سه نفر تلاوت های ماندگاری از خود در این کشور به یادگار گذاشتند. استاد عبدالحکم نیز در شهر طرابلس لیبی آیات 60 تا 75 سوره مبارکه توبه است را به مدت 25 دقیقه به زیبایی اجرا نمودند.
قله تلاوت بعدی از استاد عبدالحکم مربوط به ماه رمضان دهه 70 میلادی در یکی از مساجد کشور کویت است که مشتاقان کلام وحی در آنجا آماده بودند تا تلاوت های این استاد برجسته را بشنوند. استاد عبدالحکم در جایگاه تلاوت حاضر شد و آیات یکم تا 24 سوره مبارکه کهف را به مدت 27 دقیقه تلاوت نمود.
چینش ردیفهای لحنی استاد عبدالحکم بیشتر شبیه تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل و نوع ادا و نحوه اجرای نغمات در تلاوت هایشان متأثر از استاد رفعت است. یکی دیگر از تلاوتهای زیبای ایشان که مربوط به سوره مبارکه حجرات به مدت 27 دقیقه است، از جمله تلاوتهای استاد در قصر الخلد طرابلس لیبی در سال 1966 میلادی است.
استاد عبدالحکم ملاحت و تحریرهای ریز و زیبایی در تلاوت های خود دارند که در هر قاری نمی توان یافت تا بتواند در اوج صلابت و با کیفیت بالا، چنین تحریرهایی را اجرا نماید. استاد بدون آنکه به جواب جواب در تلاوت های خود اشاره کند، از طریق بازی با تحریرها و نوت ها در طبقات مختلف صوتی، تلاوت های خود را قابل ارائه و شنیدنی و بسیار جذاب برای مخاطب می نمود.
استاد محمود عبدالحکم از قاریان برجسته قرائت قرآن کریم است که از صدایی قوی و تلاوتهایی دلنشین برخوردار است. اولین قله تلاوت ایشان که به عنوان اولین نوار کاست از صدایشان به ایران آمد و مورد اقبال قاریان و دوستداران قرآن در کشورمان قرار گرفت، مربوط به 29 آیه اول سوره مبارکه مؤمنون به مدت 28 دقیقه است که در سال 1966 میلادی، در شهر طرابلس کشور لیبی به زیبایی اجرا نمود و به جرأت می توان گفت بهترین تلاوت ایشان محسوب می شود. صدای گوش نواز، ملاحت، نرمی، روحانیت و معنویت، از ویژگی های این تلاوت است که فرازی دیگر از آن را در این بخش میشنویم.
استاد عبدالحکم به کشورهای مختلف از جمله کشور کویت سفر کردند که یکی از شاخص ترین تلاوت هایشان در این کشور مربوط به سور مبارکه ق و انفطار به مدت 30 دقیقه است که به زیبایی هرچه تمامتر اجرا نمودند.
استاد بهترین تلاوت هایشان را در کشور لیبی ارائه نمودند. ایشان در ماه رمضان سال 1966 میلادی به همراه اساتید برجستهای همچون استاد منشاوی و استاد خلیل الحصری به کشور لیبی سفر نمودند و هر سه نفر تلاوت های ماندگاری از خود در این کشور به یادگار گذاشتند. استاد عبدالحکم نیز در شهر طرابلس لیبی آیات 60 تا 75 سوره مبارکه توبه است را به مدت 25 دقیقه به زیبایی اجرا نمودند.
قله تلاوت بعدی از استاد عبدالحکم مربوط به ماه رمضان دهه 70 میلادی در یکی از مساجد کشور کویت است که مشتاقان کلام وحی در آنجا آماده بودند تا تلاوت های این استاد برجسته را بشنوند. استاد عبدالحکم در جایگاه تلاوت حاضر شد و آیات یکم تا 24 سوره مبارکه کهف را به مدت 27 دقیقه تلاوت نمود.
چینش ردیفهای لحنی استاد عبدالحکم بیشتر شبیه تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل و نوع ادا و نحوه اجرای نغمات در تلاوت هایشان متأثر از استاد رفعت است. یکی دیگر از تلاوتهای زیبای ایشان که مربوط به سوره مبارکه حجرات به مدت 27 دقیقه است، از جمله تلاوتهای استاد در قصر الخلد طرابلس لیبی در سال 1966 میلادی است.
استاد عبدالحکم ملاحت و تحریرهای ریز و زیبایی در تلاوت های خود دارند که در هر قاری نمی توان یافت تا بتواند در اوج صلابت و با کیفیت بالا، چنین تحریرهایی را اجرا نماید. استاد بدون آنکه به جواب جواب در تلاوت های خود اشاره کند، از طریق بازی با تحریرها و نوت ها در طبقات مختلف صوتی، تلاوت های خود را قابل ارائه و شنیدنی و بسیار جذاب برای مخاطب می نمود.