معرفی برجسته ترین تلاوت های قاریان جهان، این برنامه به معرفی فرازهایی از تلاوت های زیبا و برجسته استاد مصطفی اسماعیل می پردازد.
استاد مرحوم مصطفی اسماعیل از قاریان بزرگ جهان قرائت قرآن کریم است که هنوز پس از گذشت 40 سال از فوت ایشان، هیچ یک از قراء بزرگ دنیا نتوانسته لقب ایشان را (اکبر القراء) از آن خود نماید. اولین قله تلاوت ایشان مربوط به آیات 238 تا 252 سوره مبارکه بقره و سور مبارکه طارق و شرح به مدت 33 دقیقه که بسیاری معتقدند زیباترین تلاوت استاد اسماعیل همین تلاوت بوده و یکی از نمادهای مقام هداوند در جهان قرائت قرآن کریم است. وقتی نوار این تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به ایران آمد، خیلی از اساتید قرآنی به تقلید از ایشان میخواستند تا این تلاوت را برای شاگردان خود اجرا نمایند. در دهه شصت هجری شمسی نیز خیلی ها این نوار را حفظ نمودند و گروه های همخوانی برای اجرا در محافل داخلی و خارجی همین تلاوت را انتخاب می نمودند.
ایشان شیوه مخصوص تلاوت خود را داشت که با تکیه بر الهامات الهی و بدون تقلید از قاریان قبل از خود، آن را ابداع نموده بود. بسیاری از قاریان قبل و هم عصر ایشان و حتی در دیگر سرزمین ها نیز از این استاد برجسته تقلید می نمودند و تأثیر می پذیرفتند و سبک مصطفی اسماعیل یکی از پرطرفدارترین سبک های دنیا بود. قله تلاوت بعدی استاد اسماعیل که در سال 1955 میلادی در جریان افتتاح مسجد المجیدی استان منیا مصر اجرا نمودند، مربوط به سور مبارکه مریم آیات 12 تا 36، حاقه آیات 1 تا 24، نازعات آیات 26 تا 36، شمس و علق آیات یکم تا 5 که به مدت 63 دقیقه به زیبایی هرچه تمامتر اجرا نمودند.
قرائات استاد اسماعیل گنجینه ای از الحان قرآنی است و مهم ترین و درخشانترین نکته در خصوص قرائات ایشان، دامنه وسیع و تنوع و تسلط برالحان است که اکثرنغمات رایج در قرآن را ایشان قرائت و اجرا نموده است. اجرای منظم مقامات و چینش دقیق ردیفهای لحنی و کلاسیک خوانی و رعایت ترتیب مقامات از اصول تلاوت های مصطفی اسماعیل است. تنوع و تعدد مقامات در تلاوت های او به ویژه در دهه 40 و 50 میلادی بیشتر به چشم می خورد. یکی دیگر از قله های تلاوت ایشان مربوط به آیات 13 تا آخر سوره مبارکه حجرات، 1 تا 22 سوره مبارکه قاف و24 آیه اول سوره مبارکه حاقه که در سال 1950 میلادی در میت غمر دقهلیه مصر در دوره طلایی تلاوت خود در اوج جوانی به زیبایی اجرا نمود.
اگر تنها یک مشخصه از تلاوت های ایشان بخواهیم نام ببریم، القاء معانی و مضامین آیات به مستمع و مخاطب است که هیچ قاری دیگری همچون ایشان نمی تواند در تجسم مفاهیم آیات شریف قرآنی، موفق عمل نماید. از جمله کارهای کم نظیر ایشان در وقف و وصل، وقف اضطراری در آیات طولانی است که نفس نمی رسد تا بتواد همه آیه را بخواند و اگر وقف کند، معنی آیه ناقص می شود. ولی ایشان با تبحرخود، با ایجاد یک انتظار لحنی و ظرافتهای ایجاد شده در صدای خود، طوری وقف می نمود که شنونده آماده است تا در فراز بعدی معنی کامل را بشنود. آخرین قله تلاوت ایشان مربوط به سور مبارکه فاطر آیات یکم تا 24، 24 آیه اول سوره مبارکه حاقه، 27 تا 33 سوره مبارکه نازعات، شمس و حمد به مدت 66 دقیقه که در سال 1970 میلادی در مسجد سلطان ابوالاعلی قاهره به زیبایی هرچه تمامتر اجرا نمود.
استاد مرحوم مصطفی اسماعیل از قاریان بزرگ جهان قرائت قرآن کریم است که هنوز پس از گذشت 40 سال از فوت ایشان، هیچ یک از قراء بزرگ دنیا نتوانسته لقب ایشان را (اکبر القراء) از آن خود نماید. اولین قله تلاوت ایشان مربوط به آیات 238 تا 252 سوره مبارکه بقره و سور مبارکه طارق و شرح به مدت 33 دقیقه که بسیاری معتقدند زیباترین تلاوت استاد اسماعیل همین تلاوت بوده و یکی از نمادهای مقام هداوند در جهان قرائت قرآن کریم است. وقتی نوار این تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به ایران آمد، خیلی از اساتید قرآنی به تقلید از ایشان میخواستند تا این تلاوت را برای شاگردان خود اجرا نمایند. در دهه شصت هجری شمسی نیز خیلی ها این نوار را حفظ نمودند و گروه های همخوانی برای اجرا در محافل داخلی و خارجی همین تلاوت را انتخاب می نمودند.
ایشان شیوه مخصوص تلاوت خود را داشت که با تکیه بر الهامات الهی و بدون تقلید از قاریان قبل از خود، آن را ابداع نموده بود. بسیاری از قاریان قبل و هم عصر ایشان و حتی در دیگر سرزمین ها نیز از این استاد برجسته تقلید می نمودند و تأثیر می پذیرفتند و سبک مصطفی اسماعیل یکی از پرطرفدارترین سبک های دنیا بود. قله تلاوت بعدی استاد اسماعیل که در سال 1955 میلادی در جریان افتتاح مسجد المجیدی استان منیا مصر اجرا نمودند، مربوط به سور مبارکه مریم آیات 12 تا 36، حاقه آیات 1 تا 24، نازعات آیات 26 تا 36، شمس و علق آیات یکم تا 5 که به مدت 63 دقیقه به زیبایی هرچه تمامتر اجرا نمودند.
قرائات استاد اسماعیل گنجینه ای از الحان قرآنی است و مهم ترین و درخشانترین نکته در خصوص قرائات ایشان، دامنه وسیع و تنوع و تسلط برالحان است که اکثرنغمات رایج در قرآن را ایشان قرائت و اجرا نموده است. اجرای منظم مقامات و چینش دقیق ردیفهای لحنی و کلاسیک خوانی و رعایت ترتیب مقامات از اصول تلاوت های مصطفی اسماعیل است. تنوع و تعدد مقامات در تلاوت های او به ویژه در دهه 40 و 50 میلادی بیشتر به چشم می خورد. یکی دیگر از قله های تلاوت ایشان مربوط به آیات 13 تا آخر سوره مبارکه حجرات، 1 تا 22 سوره مبارکه قاف و24 آیه اول سوره مبارکه حاقه که در سال 1950 میلادی در میت غمر دقهلیه مصر در دوره طلایی تلاوت خود در اوج جوانی به زیبایی اجرا نمود.
اگر تنها یک مشخصه از تلاوت های ایشان بخواهیم نام ببریم، القاء معانی و مضامین آیات به مستمع و مخاطب است که هیچ قاری دیگری همچون ایشان نمی تواند در تجسم مفاهیم آیات شریف قرآنی، موفق عمل نماید. از جمله کارهای کم نظیر ایشان در وقف و وصل، وقف اضطراری در آیات طولانی است که نفس نمی رسد تا بتواد همه آیه را بخواند و اگر وقف کند، معنی آیه ناقص می شود. ولی ایشان با تبحرخود، با ایجاد یک انتظار لحنی و ظرافتهای ایجاد شده در صدای خود، طوری وقف می نمود که شنونده آماده است تا در فراز بعدی معنی کامل را بشنود. آخرین قله تلاوت ایشان مربوط به سور مبارکه فاطر آیات یکم تا 24، 24 آیه اول سوره مبارکه حاقه، 27 تا 33 سوره مبارکه نازعات، شمس و حمد به مدت 66 دقیقه که در سال 1970 میلادی در مسجد سلطان ابوالاعلی قاهره به زیبایی هرچه تمامتر اجرا نمود.