- 408
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 12 - اصلاح قرائت نماز
در این برنامه جناب آقای فربین به آموزش و اصلاح قرائت نماز می پردازد.
بر هر مکلّفى واجب است قرائت نماز خود را یاد بگیرد; یعنى حمد و سوره و سایر ذکرهاى نماز را به طور صحیح بخواند; ولى اگر به علّت بیسوادى، یا علل دیگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور کامل بخواند، همان مقدار که مى تواند کافى است، و اگر مى تواند یاد بگیرد، امّا کوتاهى کند، معصیت نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى یاد گرفتن نباشد، باید به همان مقدار که توانایى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نایب گرفتن لازم نیست.
اگر کسى نمى داند که قرائت نمازش درست نیست، و در نادانى خود معذور باشد، نمازش صحیح است، و اعاده ندارد; امّا اگر مقصّر بوده، لازم است پس از درست کردن قرائت، نمازش را اعاده کند; وگرنه معصیت کرده است.
همه نمازها را باید با قرائت صحیح انجام داد. زائران خانه خدا باید از فرصت استفاده کنند، و به هنگام اراده این سفر بزرگ روحانى، قرائت نماز خود را براى اهل علم بخوانند، و اگر ایرادى دارد برطرف نمایند، تا اعمال آنها از هر نظر خالى از اشکال باشد.
براى صحیح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجوید شرط نیست; همین اندازه که در عرف عرب بگویند کلمات را صحیح ادا مى کند کافى است.
-شخصى که نمازش غلطهاى فراوانى دارد، و به احرام عمره مفرده محرم شده، و وارد مکّه مى شود، و (مثلا) هفت روز در مکّه توقّف مى کند. آیا واجب است تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح نماید، سپس شروع به طواف و نماز کند، یا وظیفه دیگرى دارد؟
جواب: لازم است صبر کند، و نمازش را به مقدارى که مى تواند اصلاح کند.
-هرگاه شخصى مطمئن بوده که قرائت و اذکار نمازش را به طور صحیح انجام مى داده، و نماز طواف را بر همان اساس خوانده است، اکنون معلوم شده که اشتباهاتى در قرائت نماز دارد. چه باید بکند؟
جواب: اگر احتمال غلط بودن آن را نمى داده، نمازش صحیح بوده است، ولى براى نمازهاى روزانه آینده اشتباهاتش را اصلاح کند.
بر هر مکلّفى واجب است قرائت نماز خود را یاد بگیرد; یعنى حمد و سوره و سایر ذکرهاى نماز را به طور صحیح بخواند; ولى اگر به علّت بیسوادى، یا علل دیگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور کامل بخواند، همان مقدار که مى تواند کافى است، و اگر مى تواند یاد بگیرد، امّا کوتاهى کند، معصیت نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى یاد گرفتن نباشد، باید به همان مقدار که توانایى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نایب گرفتن لازم نیست.
اگر کسى نمى داند که قرائت نمازش درست نیست، و در نادانى خود معذور باشد، نمازش صحیح است، و اعاده ندارد; امّا اگر مقصّر بوده، لازم است پس از درست کردن قرائت، نمازش را اعاده کند; وگرنه معصیت کرده است.
همه نمازها را باید با قرائت صحیح انجام داد. زائران خانه خدا باید از فرصت استفاده کنند، و به هنگام اراده این سفر بزرگ روحانى، قرائت نماز خود را براى اهل علم بخوانند، و اگر ایرادى دارد برطرف نمایند، تا اعمال آنها از هر نظر خالى از اشکال باشد.
براى صحیح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجوید شرط نیست; همین اندازه که در عرف عرب بگویند کلمات را صحیح ادا مى کند کافى است.
-شخصى که نمازش غلطهاى فراوانى دارد، و به احرام عمره مفرده محرم شده، و وارد مکّه مى شود، و (مثلا) هفت روز در مکّه توقّف مى کند. آیا واجب است تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح نماید، سپس شروع به طواف و نماز کند، یا وظیفه دیگرى دارد؟
جواب: لازم است صبر کند، و نمازش را به مقدارى که مى تواند اصلاح کند.
-هرگاه شخصى مطمئن بوده که قرائت و اذکار نمازش را به طور صحیح انجام مى داده، و نماز طواف را بر همان اساس خوانده است، اکنون معلوم شده که اشتباهاتى در قرائت نماز دارد. چه باید بکند؟
جواب: اگر احتمال غلط بودن آن را نمى داده، نمازش صحیح بوده است، ولى براى نمازهاى روزانه آینده اشتباهاتش را اصلاح کند.