فهرست
قسمت 47  - دو همزه در یک کلمه در قرائت ابن کثیر مکی

قسمت 47 - دو همزه در یک کلمه در قرائت ابن کثیر مکی

  • 27 دقیقه مدت
  • 109 دریافت شده
قسمت: 47
كارشناسان مهمان کریم دولتی
نام سریالی: قرآن و قرائات - کریم دولتی
در این برنامه آقای کریم دولتی به آموزش دو همزه در یک کلمه در قرائت ابن کثیر مکی می پردازد.
عبدالله بن کثیر داری مکی (45- 120 ق) در مکه به دنیا آمد و در عراق اقامت گزید; سپس به مکه بازگشته و در همانجا وفات کرده است . این قاری ایرانی الاصل را باوقار و دارای قامتی بلند و تنومند و با گفتاری فصیح و بلیغ وصف نموده اند .

ابن کثیر از تابعینی است که گروهی از صحابه را درک و از آنها نقل کرده است . ابی عمر و بصری - که خود یکی از قاریان هفتگانه است - از او بهره جسته و وی را در زبان عربی از مجاهد داناتر می داند .

قرائت او را علاوه بر ابی عمر و بصری، پیشوایانی چون خلیل بن احمد و شافعی نقل کرده اند . ابن کثیر تا هنگام مرگ پیشوای مورد پذیرش مردم مکه در قرائت بوده است . بخاری و مسلم در صحیحین از وی نقل حدیث نموده و گروهی او را به وثاقت ستوده اند . قرائت ابن کثیر توسط بزی و قنبل نقل شده، ولی این دو راوی هیچیک مستقیما از وی اخذ ننموده اند.

شرح حال بزی

احمدبن محمد، مولی بنی مخزوم، ملقب به بزی و مکنی به ابوالحسن، (170- 240تا250 ق) در مکه وفات نموده است . برخی وی را اصلا از مردم همدان بر شمرده اند که مؤذنی مسجدحرام و پیشوایی تعلیم قرائت را در مکه بر عهده داشته است .

بزی را در قرائت با القابی چون استاذ، محقق، ضابط، متقن، وثقه ستوده اند; ولی گروهی حدیث او را ضعیف شمرده اند . وی در قرائت از احمدبن محمد معروف به قواس، ابی الاخریط، عبدالله بن زیادبن عبدالله بن یسار مکی و ابوالقاسم عکرمه بن سلیمان بهره گرفته است .

روش کلی بزی

در قرائت بزی نکات ذیل به چشم میخورد:

1- بجز میان سوره های انفال و براءة که همه قراء سبعه بدون بسمله خوانده اند، در میان بقیه سور بسمله را ذکر می کند .

2- مد منفصل را به قصر (دو حرکت) می خواند .

3- "م" جمع را چنانچه پیش از حرف متحرکی باشد، مضموم می خواند و به آن واو صله می دهد; مانند "علیهم غیر" که "علیهمو غیر" می خواند .

4- "ه" ضمیر را چنانچه پیش از حرف متحرکی باشد، به "و" یا "ی" صله می دهد; مانند "و شروه بثمن" که "و شروهو بثمن" و "فیه هدی" که "فیهی هدی" می خواند .

شایان ذکر است علی رغم اینکه در "عنه تلهی" وی "ت" را مشدد می خواند و تشدید در این مورد حکم ساکن را دارد، باز به "ه" صله می دهد; یعنی آنرا "عنهو تلهی"می خواند .

5- "ث" ساکن را در "ذ" ادغام نمی کند . تنها مورد آن (یلهث ذلک) می باشد .

6- در مورد "ارکب معنا" و "ویعذب من" هر دو وجه ادغام و اظهار از وی نقل شده است .

7- در هیچ موردی اماله کبری یا تقلیل بین بین ندارد .

8- در هنگام وقف بر کلماتی چون لم، بم، عم، فیم و مم که حرف جر بر سر "ما" آمده و "الف" آن حذف شده است، یک "ه" ساکن به آن اضافه می کند; یعنی می خواند: لمه، بمه، عمه، فیمه و ممه .

9- "ت" تانیث را حتی اگر به شکل "ة" نوشته نشده باشد، به هنگام وقف "ه" ساکن می خواند; مانند "ان رحمت الله" که به هنگام وقف بر "رحمت" آنرا "رحمه" می خواند .

البته از این قاعده موارد ذیل مستثنی است: اللات، ذات، لات و مرضات که به هنگام وقف به "ت" می خواند . ضمنا کلمات "هیهات" و "یا ابت" را به هنگام وقف با "ه" ساکن می خواند .

10- "ی" ضمیر را چنانچه پیش از همزه مفتوح باشد، مفتوح می خواند; مانند «انی اعلم » که آن را «انی اعلم » می خواند . از این قاعده ده مورد مستثنی است که عبارتند از: اجعل لی آیة [3/41 و 19/10]، فی ضیفی الیس [11/78]، سبیلی ادعو [12/108]. من دونی اولیاء [18/102]، یسرلی امری [20/26]، لیبلونی ء اشکر [27/40]، "ی" کلمه انی [12/36] و نیز "ی" کلمه "لی" [12/80].

در مورد "عندی اولم" [28/78] هر دو وجه فتح یاء و اسکان آن روایت شده است .

11- "ی" ضمیر را چنانچه پیش از همزه مکسور باشد، ساکن می خواند; مگر دو مورد: ابائی ابراهیم [12/38] و دعائی الا [71/6] .

12- "ی" ضمیر را چنانچه پیش از همزه مضموم باشد، ساکن می خواند و اگر قبل از "ال" تعریف باشد، مفتوح می خواند; مگر در مورد "اتین الله" [27/36] که "ی" را چه در وقف و چه در وصل حذف می کند .

13- "ی" ضمیر را چنانچه پیش از همزه وصل باشد، مفتوح می خواند; مگر در "یلیتنی اتخدت" [25/27] که ساکن خوانده است .

14- "ی" ضمیر را چنانچه پیش از سایر حروف باشد، ساکن می خواند; مگر در پنج مورد: محیای [6/162]، من ورائی [19/5]، مالی [27/20] و [36/22] و این شرکائی [41/47] .

البته در مورد "ولی دین" [109/6] هر دو وجه فتح و اسکان روایت شده است .

15- "ی" حذف شده در رسم الخط را در مواردی تلفظ می کند; مانند "یدع الداع الی که "یدع الداعی الی" می خواند . تفصیل این موارد را می توان در کتب قرائات مشاهده کرد .

16- اگر دو همزه در یک کلمه کنار هم قرار گرفتند، دومی را تسهیل می کند، بدون اینکه میان دو همزه الفی داخل کند; مانند ءانتم، ائنکم و اؤنبئکم .

17- اگر دو همزه مفتوح در دو کلمه پشت سر هم قرار گرفتند، همانند قالون اولی را حذف می کند; مانند: "شاء انشزه" که "شاانشزه" قرائت می کند .

18- اگر دو همزه مکسور یا دو همزه مضموم در دو کلمه پشت سر هم قرار گرفتند، همانند قالون اولی را تسهیل می کند; مانند «من النساء الا» و «اولیاء اولئک » .

19- اگر دو همزه در دو کلمه پشت سر هم قرار گرفتند و حرکت آنها یکی نبود، همانند ورش و قالون دومی راتسهیل می کند، مانند: وجاء اخوة، جاء امة، السفهاء الا، یشاء الی و من الماء

قطعات صوتی

  • عنوان
    زمان
  • 27:36

مشخصات

سایر مشخصات

تصاویر

قسمت‌های دیگر

پایگاه قرآن