- 386
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 66- قرائت قران
در این برنامه استاد سید مهدی سیف درباره مهارت های قرائت قران و روخوانی توضیح می دهند همچنین به مرور دروس گذشته می پردازند.
علم تجوید از دو منظر به آواهاى عربى قرآنى مىنگرد:
1_آواها و حروف به طور تنها و منفرد؛در این حال از دو ویژگى حروف بحث مىشود: یکى مطالعه جایگاه تلفظ حروف (مخرج حرف) و دیگرى، مطالعه کیفیت صداى حروف (صفت حرف) که زیر مجموعه «حق حرف» هستند.
2_ آواها و حروف در حال ترکیب؛ احکام تجوید ناظر به این حالت است (مستحق حرف).
هدف علم تجوید:
هدف تجوید توانا ساختن قارى بر تلاوت زیبا و استوار و تلفظ فصیح حروف قرآنکریم و حفظ زبان از اشتباه در تلاوت است.
در حقیقت پاسدارى از الفاظ قرآنکریم در بُعد صوتى آن از اهداف این علم است.
موضوع علم تجوید:
موضوع این علم حروف، آواها و کلمات قرآن به لحاظ آوایى و صوتى است؛ به عبارت دیگر موضوع تجوید، تولید آواها و واج هاى عربى در تلاوت قرآن است.
اهمیت علم تجوید:
در اهمیت این علم همین بس که در تفسیر آیه «… و رَتِّلِ القُرءانَ تَرتیلا»(مزمّل/73،4) از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آوردهاند که: «الترتیل تجوید الحروف و معرفه الوقوف» یا «حفظ الوقوف و بیان الحروف»در این سخن دو محور اساسى براى ترتیل قرآن، ترسیم شده است: یکى تجوید حروف که ضامِن سلامت الفاظ قرآن است. دیگرى شناخت وقف هاى قرآن که ضامن سلامت معناى قرآن است. شناخت و رعایت وقوف قرآن، مبتنى بر معرفت عبارات و جملههاست که در فهم صحیح کلام الهى اثر دارد.
علم تجوید از دو منظر به آواهاى عربى قرآنى مىنگرد:
1_آواها و حروف به طور تنها و منفرد؛در این حال از دو ویژگى حروف بحث مىشود: یکى مطالعه جایگاه تلفظ حروف (مخرج حرف) و دیگرى، مطالعه کیفیت صداى حروف (صفت حرف) که زیر مجموعه «حق حرف» هستند.
2_ آواها و حروف در حال ترکیب؛ احکام تجوید ناظر به این حالت است (مستحق حرف).
هدف علم تجوید:
هدف تجوید توانا ساختن قارى بر تلاوت زیبا و استوار و تلفظ فصیح حروف قرآنکریم و حفظ زبان از اشتباه در تلاوت است.
در حقیقت پاسدارى از الفاظ قرآنکریم در بُعد صوتى آن از اهداف این علم است.
موضوع علم تجوید:
موضوع این علم حروف، آواها و کلمات قرآن به لحاظ آوایى و صوتى است؛ به عبارت دیگر موضوع تجوید، تولید آواها و واج هاى عربى در تلاوت قرآن است.
اهمیت علم تجوید:
در اهمیت این علم همین بس که در تفسیر آیه «… و رَتِّلِ القُرءانَ تَرتیلا»(مزمّل/73،4) از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آوردهاند که: «الترتیل تجوید الحروف و معرفه الوقوف» یا «حفظ الوقوف و بیان الحروف»در این سخن دو محور اساسى براى ترتیل قرآن، ترسیم شده است: یکى تجوید حروف که ضامِن سلامت الفاظ قرآن است. دیگرى شناخت وقف هاى قرآن که ضامن سلامت معناى قرآن است. شناخت و رعایت وقوف قرآن، مبتنى بر معرفت عبارات و جملههاست که در فهم صحیح کلام الهى اثر دارد.