- 1313
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 35، وقف قبیح
جناب آقای پورزرگری در این برنامه به موضوع "وقف قبیح" می پردازد و مروری بر دروس جلسات قبل دارند.
تعریف وقف قبیح: هرگاه بین دو عبارت رابطه لفظی و معنوی باشد اما یکی از شرایط وقف حسن را نداشته باشد یعنی یا معنای عبارت کامل نباشد و یا مقصود خداوند نباشد وقف بر آن قبیح است.
مراتب وقف قبیح: قطعا همه موارد وقف قبیح در یک مرتبه نیستد.
وقف بر عبارتی که مفید معنا نباشد.
مانند: وقف بر "الحمد" در آیه الحمد لله رب العالمین، یا وقف بر "تنصرالله" در عبارت “ان تنصرالله ینصرکم “.
وقف بر عبارتی که موجب تغییر معنای آیه شده و یا حکمی را به موضوع و حکم دیگر نسبت دهد.
مانند وقف بر "کفرتم" در آیه "لان شکرتم لازیدنکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید" که در این صورت معنای آیه این گونه تغییر میکند: چه شکر کنید یا ناسپاسی کنید در هر صورت نعمتم را بر شما می افزایم.
وقف بر عبارتی که معنا ی فاسد و کفر آمیز را افاده کند
مانند وقف بر ” والله ” در آیه شریفه فبهت الذی کفر والله لا یهدی القوم الظالمین ابتدا از مقول قول و سخنان کافرین و مشرکین، نیز، همیشه قبیح است.
مانند ابتدا از “اتخذ الله ولدا ” در آیه شریفه و قالوا اتخذ الله ولدا “
وقف بر عبارتی که قبل از آن نفی و بعد آن ایجاب باشد.
مانند :وقف بر” ارسلناک ” در آیه شریفه وما ارسلناک الا مبشرا و نذیرا “
(لازم به توضیح است که بنا بر آیین نامه اوقاف، وقف قبیح در 3نوع لحاظ شده است.
قبیح ناقص، (ناقص از نظر معنا)
قبیح مغیر معنا
قبیح کفر امیز(اقبح)
تعریف وقف قبیح: هرگاه بین دو عبارت رابطه لفظی و معنوی باشد اما یکی از شرایط وقف حسن را نداشته باشد یعنی یا معنای عبارت کامل نباشد و یا مقصود خداوند نباشد وقف بر آن قبیح است.
مراتب وقف قبیح: قطعا همه موارد وقف قبیح در یک مرتبه نیستد.
وقف بر عبارتی که مفید معنا نباشد.
مانند: وقف بر "الحمد" در آیه الحمد لله رب العالمین، یا وقف بر "تنصرالله" در عبارت “ان تنصرالله ینصرکم “.
وقف بر عبارتی که موجب تغییر معنای آیه شده و یا حکمی را به موضوع و حکم دیگر نسبت دهد.
مانند وقف بر "کفرتم" در آیه "لان شکرتم لازیدنکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید" که در این صورت معنای آیه این گونه تغییر میکند: چه شکر کنید یا ناسپاسی کنید در هر صورت نعمتم را بر شما می افزایم.
وقف بر عبارتی که معنا ی فاسد و کفر آمیز را افاده کند
مانند وقف بر ” والله ” در آیه شریفه فبهت الذی کفر والله لا یهدی القوم الظالمین ابتدا از مقول قول و سخنان کافرین و مشرکین، نیز، همیشه قبیح است.
مانند ابتدا از “اتخذ الله ولدا ” در آیه شریفه و قالوا اتخذ الله ولدا “
وقف بر عبارتی که قبل از آن نفی و بعد آن ایجاب باشد.
مانند :وقف بر” ارسلناک ” در آیه شریفه وما ارسلناک الا مبشرا و نذیرا “
(لازم به توضیح است که بنا بر آیین نامه اوقاف، وقف قبیح در 3نوع لحاظ شده است.
قبیح ناقص، (ناقص از نظر معنا)
قبیح مغیر معنا
قبیح کفر امیز(اقبح)