- 451
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 36، وقف همراه با صفت
جناب آقای پورزرگری در این برنامه به موضوع "وقف همراه با صفت" می پردازد و مروری بر دروس جلسات قبل دارند.
وقف مطلق عبارت از آن است که دو آیه یا عبارت از لحاظ لفظ و معنا در شرایطی باشند که وقف به عبارت اول و ابتدا به عبارت بعد هر دو نیکو و پسندیده بوده و وصل دو آیه نیز بلامانع و موجه باشد. به عبارت دیگر وقف مطلق می تواند شاخه ای از وقف تام باشد.
مثال:
الله لا اله الا هو الحی القیوم * نزل علیک من الکتاب بالحق.(سوره آل عمران آیه 2)
خداوند که نیست خدایی به جز او زنده و استوار است * ای پیامبر این کتاب به حق بر تو فرو فرستاده شد.
توضیح: آیه اول از سوره مبارکه آل عمران ذکر صفتی برای ذات الهی است و از نظر لفظ کامل و از نظر معنا هم می تواند مستقل باشد و اگر وصلی صورت نگیرد به تنهایی افاده معنا می نماید و شنونده منتظر آیه یا کلامی دیگر برای تکمیل و فهم کلام شنیده شده نیست.
ابتدا به آیه دوم از سوره آل عمران نیز که در خصوص نزول کتاب آسمانی بر پیامبر است.به تنهایی نوعی استدلال و خبر را به همراه دارد و از نظر لفظ و معنا کامل است. با بررسی محتوایی آیات مشهود است که وصل دو آیه به هم از نظر نحوی و معنایی هم پسندیده و نیکو می باشد و هیچ خللی در کلیت کلام وارد نمی کند.
وقف مطلق عبارت از آن است که دو آیه یا عبارت از لحاظ لفظ و معنا در شرایطی باشند که وقف به عبارت اول و ابتدا به عبارت بعد هر دو نیکو و پسندیده بوده و وصل دو آیه نیز بلامانع و موجه باشد. به عبارت دیگر وقف مطلق می تواند شاخه ای از وقف تام باشد.
مثال:
الله لا اله الا هو الحی القیوم * نزل علیک من الکتاب بالحق.(سوره آل عمران آیه 2)
خداوند که نیست خدایی به جز او زنده و استوار است * ای پیامبر این کتاب به حق بر تو فرو فرستاده شد.
توضیح: آیه اول از سوره مبارکه آل عمران ذکر صفتی برای ذات الهی است و از نظر لفظ کامل و از نظر معنا هم می تواند مستقل باشد و اگر وصلی صورت نگیرد به تنهایی افاده معنا می نماید و شنونده منتظر آیه یا کلامی دیگر برای تکمیل و فهم کلام شنیده شده نیست.
ابتدا به آیه دوم از سوره آل عمران نیز که در خصوص نزول کتاب آسمانی بر پیامبر است.به تنهایی نوعی استدلال و خبر را به همراه دارد و از نظر لفظ و معنا کامل است. با بررسی محتوایی آیات مشهود است که وصل دو آیه به هم از نظر نحوی و معنایی هم پسندیده و نیکو می باشد و هیچ خللی در کلیت کلام وارد نمی کند.