- 410
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 73، وقف منزل
جناب آقای پورزرگری در این برنامه به مروری بر آموزش وقف منزل می پردازد.
"وقف" در لغت به معنای "حبس و حرکت نکردن" است و در علم قرائت: "قطع صوت در حین قرائت همراه با تجدید نفس و سپس ادامه قرائت" را گویند.
وقف بر دو نوع است:
الف) وقف اضطراری: نوعی وقف است که در آن به سبب اتمام نفس، عطسه، سرفه، فراموشی آیه و... قاری ناچار به وقف میشود و طبعاً از روی اضطرار، به هر کلمهای که رسید بدون توجه به معنای آن وقف میکند.
ب) وقف اختیاری; وقفی است که قاری به اراده و تشخیص خود، کلمهای را اختیار میکند و بر آن وقف مینماید. وقف اختیاری چهار نوع است: 1. تام: اگر بین دو عبارت هیچ نوع رابطه لفظی و معنوی موجود نباشد در این صورت وقف بین دو عبارت "وقف تام" خواهد بود. 2. وقف کافی; وقفی است که در آن، هر یک از دو عبارت برای خود جمله مفیدی است و در لفظ نیاز به یکدیگر ندارند; ولی در معنا به هم تعلق دارند. 3. وقف حَسَن; وقفی است که در آن عبارت اول تمام و مستقل است; ولی عبارت دوم ناقص است و برای کامل شدن خود نیاز به عبارت اول دارد. این سه قسم وقف که ذکر شد، بدون اشکال است. 4. وقف قبیح; وقفی است که در آن، هر دو عبارت، در لفظ و معنا به یکدیگر تعلق دارند و هیچ کدام از دو عبارت به تنهایی جمله مفید نمیباشد. این وقف صحیح نیست.
"وقف" در لغت به معنای "حبس و حرکت نکردن" است و در علم قرائت: "قطع صوت در حین قرائت همراه با تجدید نفس و سپس ادامه قرائت" را گویند.
وقف بر دو نوع است:
الف) وقف اضطراری: نوعی وقف است که در آن به سبب اتمام نفس، عطسه، سرفه، فراموشی آیه و... قاری ناچار به وقف میشود و طبعاً از روی اضطرار، به هر کلمهای که رسید بدون توجه به معنای آن وقف میکند.
ب) وقف اختیاری; وقفی است که قاری به اراده و تشخیص خود، کلمهای را اختیار میکند و بر آن وقف مینماید. وقف اختیاری چهار نوع است: 1. تام: اگر بین دو عبارت هیچ نوع رابطه لفظی و معنوی موجود نباشد در این صورت وقف بین دو عبارت "وقف تام" خواهد بود. 2. وقف کافی; وقفی است که در آن، هر یک از دو عبارت برای خود جمله مفیدی است و در لفظ نیاز به یکدیگر ندارند; ولی در معنا به هم تعلق دارند. 3. وقف حَسَن; وقفی است که در آن عبارت اول تمام و مستقل است; ولی عبارت دوم ناقص است و برای کامل شدن خود نیاز به عبارت اول دارد. این سه قسم وقف که ذکر شد، بدون اشکال است. 4. وقف قبیح; وقفی است که در آن، هر دو عبارت، در لفظ و معنا به یکدیگر تعلق دارند و هیچ کدام از دو عبارت به تنهایی جمله مفید نمیباشد. این وقف صحیح نیست.