قرآن ترجمه، سوره آل عمران آیات 53 تا 61
رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ ﴿53﴾
خدایا، به آنچه تو فرستادهای ایمان آوردهایم و دنبالهروِ پیامبرت بودهایم؛ پس ما را با شاهدان همنشین کن.»{«شاهدان» یعنی شاهدان کارهای مردم یا شاهدان بر یگانگی خدا.} (53)
وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ﴿54﴾
بدخواهان برای کشتن عیسی نقشه کشیدند. خدا هم برضدّشان نقشه کشید. البته خدا ماهرترین نقشهکِشنده است. (54)
إِذْ قَالَ اللَّهُ یَا عِیسَى إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَافِعُکَ إِلَیَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فِیمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿55﴾
نقشۀ خدا این بود که فرمود: «عیسی، خودم تو را برمیدارم و زنده بهطرف خودم بالا میآورم و از دست بیدینهای ناپاک نجاتت میدهم. تا روز قیامت هم، همیشه پیروان واقعیات را برتر از بیدینها قرار میدهم. البته آخر سر، بهسوی من است برگشتنتان؛ در نتیجه درهر چیزی که سرش اختلاف داشتهاید، بینتان داوری میکنم.{با توجه به سفارش حضرت عیسی؟ع؟ به پیروی از پیامبر خاتم(ص) در آیۀ 6 سورۀ صف (ص552)، پیروان واقعی حضرت مسیح (ع) مسلمانان مبارزی هستند که چهرۀ اجتماعی و جامعهسازِ دین خدا را به جهانیان نشان میدهند.} (55)
فَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِینَ ﴿56﴾
پس بیدینها را در دنیا و آخرت به عذابی سخت گرفتار میسازم و دیگر هیچ یاوری نخواهند داشت. (56)
وَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ﴿57﴾
اما کسانی که ایمان آوردهاند و کارهای خوب کردهاند، خدا پاداششان را کامل میدهد. بله، خدا بدکارها را دوست ندارد.» (57)
ذَلِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیَاتِ وَالذِّکْرِ الْحَکِیمِ ﴿58﴾
این داستان را که بهدقت برایت میخوانیم، از نشانههای حقانیت توست و پند حکیمانه است.(58)
إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ ﴿59﴾
در واقع، داستان آفرینش عیسی، از نظر خدا، مثل آفرینش آدم است که بدنش را از خاک آفرید و بعد به او دستور داد: «موجودِ زنده باش.» درلحظه، همان شد! (59)
الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ ﴿60﴾
آنچه دربارۀ عیسی گفته میشود، حق است و از طرف خدا. پس دربارهاش اصلاً شک نکن! (60)
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ﴿61﴾
اگر بزرگان مسیحیان نَجران، بعد از این حقایقی که دربارۀ عیسی به دستت رسیده، باز دربارۀ او چون و چرا کردند، ه آنها پیشنهاد مُباهله بده؛ یعنی بگو: «بیایید اینها را یکجاجمع کنیم: فرزندانمان و فرزندانتان و بانوانمان و بانوانتان و خودمان و خودتان. بعد، کار را به خدا واگذاریم و با تضرع و زاری، لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.» 1- {اگر بعد از آوردن دلیلِ کافی و قانعکننده برای ثابتکردن مطلبی مهم، طرف مقابل از روی لجبازی از قبولش خودداری کند، میتوان او را به مُباهله دعوت کرد. چگونگیاش در همین آیه آمده است.} 2- {برای چنین رویداد سرنوشتسازی، پیامبر(ص) فقط چهار نفر را با خود آورد: حضرت فاطمۀ زهرا را بهمصداق نِسآءَنا آورد و امامحسن و امامحسین را برای أبنآءَنا. میمانَد اَنفُسَنا: ایشان با آوردن امیرالمؤمنین نشان داد که علی (ع) جانِ محمد(ص) است و جز پیامبری، تمام ویژگیهای او را داراست. جالب اینکه اُسقف منطقۀ نَجران وقتی چشمش به این جمع پنجنفره افتاد، از مباهله منصرف شد.}(61)
رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ ﴿53﴾
خدایا، به آنچه تو فرستادهای ایمان آوردهایم و دنبالهروِ پیامبرت بودهایم؛ پس ما را با شاهدان همنشین کن.»{«شاهدان» یعنی شاهدان کارهای مردم یا شاهدان بر یگانگی خدا.} (53)
وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ ﴿54﴾
بدخواهان برای کشتن عیسی نقشه کشیدند. خدا هم برضدّشان نقشه کشید. البته خدا ماهرترین نقشهکِشنده است. (54)
إِذْ قَالَ اللَّهُ یَا عِیسَى إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَافِعُکَ إِلَیَّ وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَیْنَکُمْ فِیمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿55﴾
نقشۀ خدا این بود که فرمود: «عیسی، خودم تو را برمیدارم و زنده بهطرف خودم بالا میآورم و از دست بیدینهای ناپاک نجاتت میدهم. تا روز قیامت هم، همیشه پیروان واقعیات را برتر از بیدینها قرار میدهم. البته آخر سر، بهسوی من است برگشتنتان؛ در نتیجه درهر چیزی که سرش اختلاف داشتهاید، بینتان داوری میکنم.{با توجه به سفارش حضرت عیسی؟ع؟ به پیروی از پیامبر خاتم(ص) در آیۀ 6 سورۀ صف (ص552)، پیروان واقعی حضرت مسیح (ع) مسلمانان مبارزی هستند که چهرۀ اجتماعی و جامعهسازِ دین خدا را به جهانیان نشان میدهند.} (55)
فَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِیدًا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِینَ ﴿56﴾
پس بیدینها را در دنیا و آخرت به عذابی سخت گرفتار میسازم و دیگر هیچ یاوری نخواهند داشت. (56)
وَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ﴿57﴾
اما کسانی که ایمان آوردهاند و کارهای خوب کردهاند، خدا پاداششان را کامل میدهد. بله، خدا بدکارها را دوست ندارد.» (57)
ذَلِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیَاتِ وَالذِّکْرِ الْحَکِیمِ ﴿58﴾
این داستان را که بهدقت برایت میخوانیم، از نشانههای حقانیت توست و پند حکیمانه است.(58)
إِنَّ مَثَلَ عِیسَى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ ﴿59﴾
در واقع، داستان آفرینش عیسی، از نظر خدا، مثل آفرینش آدم است که بدنش را از خاک آفرید و بعد به او دستور داد: «موجودِ زنده باش.» درلحظه، همان شد! (59)
الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلَا تَکُنْ مِنَ الْمُمْتَرِینَ ﴿60﴾
آنچه دربارۀ عیسی گفته میشود، حق است و از طرف خدا. پس دربارهاش اصلاً شک نکن! (60)
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ﴿61﴾
اگر بزرگان مسیحیان نَجران، بعد از این حقایقی که دربارۀ عیسی به دستت رسیده، باز دربارۀ او چون و چرا کردند، ه آنها پیشنهاد مُباهله بده؛ یعنی بگو: «بیایید اینها را یکجاجمع کنیم: فرزندانمان و فرزندانتان و بانوانمان و بانوانتان و خودمان و خودتان. بعد، کار را به خدا واگذاریم و با تضرع و زاری، لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.» 1- {اگر بعد از آوردن دلیلِ کافی و قانعکننده برای ثابتکردن مطلبی مهم، طرف مقابل از روی لجبازی از قبولش خودداری کند، میتوان او را به مُباهله دعوت کرد. چگونگیاش در همین آیه آمده است.} 2- {برای چنین رویداد سرنوشتسازی، پیامبر(ص) فقط چهار نفر را با خود آورد: حضرت فاطمۀ زهرا را بهمصداق نِسآءَنا آورد و امامحسن و امامحسین را برای أبنآءَنا. میمانَد اَنفُسَنا: ایشان با آوردن امیرالمؤمنین نشان داد که علی (ع) جانِ محمد(ص) است و جز پیامبری، تمام ویژگیهای او را داراست. جالب اینکه اُسقف منطقۀ نَجران وقتی چشمش به این جمع پنجنفره افتاد، از مباهله منصرف شد.}(61)