- 1632
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 23- علائم وقف قران
در این برنامه استاد حسین اخوان اقدم درباره علائم وقف در قران توضیح می دهند و به مرور درس های جلسات قبل می پردازند.
1. «م»: علامت وقف لازم است. این علامت مربوط به جایی است که وقفنکردن، موجب ایهام به معنایی دیگر میشود که مقصود واقعی نبوده و به معنای اراده شده، آسیب میزند.
2. «ط»: علامت وقف مطلق است؛ یعنی وقف کردن در این مکان، بهتر از وصل کردن است.
3. «ج»: علامت وقف جائز است و در جایی به کار میرود که وقف و وصل با هم مساوی باشد و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.
4. «لا»: علامت عدم جواز وقف است و در جایی است که وقف در آن محل، موجب تغییر معنای آیه و یا ایجاد معنای قبیحی میشود.البته در جایی که آخر آیه باشد، بیشتر علما، وقف در آن مورد را مستحب میدانند.
در سالهای اخیر، علامتهای جدیدی نیز برای وقف و ابتدا وضع شدهاند. این علامات عبارتاند از:
الف. «صلی»: با اینکه وقف جایز است، ولی وصل بهتر است.
ب. «قلی»: به معنای این است که وقف بهتر از وصل است.
1. «م»: علامت وقف لازم است. این علامت مربوط به جایی است که وقفنکردن، موجب ایهام به معنایی دیگر میشود که مقصود واقعی نبوده و به معنای اراده شده، آسیب میزند.
2. «ط»: علامت وقف مطلق است؛ یعنی وقف کردن در این مکان، بهتر از وصل کردن است.
3. «ج»: علامت وقف جائز است و در جایی به کار میرود که وقف و وصل با هم مساوی باشد و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.
4. «لا»: علامت عدم جواز وقف است و در جایی است که وقف در آن محل، موجب تغییر معنای آیه و یا ایجاد معنای قبیحی میشود.البته در جایی که آخر آیه باشد، بیشتر علما، وقف در آن مورد را مستحب میدانند.
در سالهای اخیر، علامتهای جدیدی نیز برای وقف و ابتدا وضع شدهاند. این علامات عبارتاند از:
الف. «صلی»: با اینکه وقف جایز است، ولی وصل بهتر است.
ب. «قلی»: به معنای این است که وقف بهتر از وصل است.