- 155
- 1000
- 1000
- 1000
مفاهیم آیه 61 سوره آل عمران
مفاهیم آیه منتخب، کارشناس حجت الاسلام حمید محمدی - طرح 1455
خانواده
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ﴿61﴾
پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم. (61)
این آیه به جریان مباهله یعنی مبارزه صلح آمیز مسلمانان و مسیحیان اشاره می کند. اصطلاح قرآنی مباهله به معنای نفرین کردن دو نفر برای یکدیگر است. یعنی چند نفر که درباره یک مسئله مهم مذهبی با یکدیگر اختلاف دارند، باهم در یک مکان جمع شده و به درگاه خدا تضرع می کنند و از خداوند می خواهند که دروغگو را لعنت و مجازات کند.
جریان مباهله پیامبر اسلام (ص) با مسیحیان نجران نشانه ایمان و راستی دعوت پیامبر بوده است. اگر کسی به کار و دعوت خود و نتیجه مباهله ایمان نداشته باشد، هیچگاه اقدام به این کار نمی کند. به دلیل اینکه اگر دعایش مستجاب نشود، مخالفان در همان صحنه به مجازات الهی گرفتار نشده و نتیجه ای جز رسوایی به دنبال ندارد.
لذا جریان مباهله یکی از نشانه های صدق دعوت پیامبر گرامی اسلام (ص) است. مفسران و محدثان شیعه و سنی تصریح دارند که آیه مباهله در حق اهل بیت (ع) نازل شده است. یعنی مقصود از فرزندان ما همان امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، مقصود از زنان همان حضرت فاطمه (ع) و مقصود از جان های ما همان امام علی (ع) است.
برخی این آیه را قویترین دلیل فضیلت اهل بیت (ع) می دانند. این مزیتی است که هیچکس از اهل بیت (ع) در آن پیشی نگرفته و هیچ انسانی به این فضیلت نرسیده است. آیه مباهله تعبیر ابنا انا می کند که اشاره به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به عنوان فرزندان پیامبر (ص) دارد.
این آیه در حقیقت بر یک تفکر جاهلیت خط بطلان می کشد. به خاطر اینکه در گذشته فرزندان دختران خود را فرزندان حقیقی خود ندانسته و تنها نوه های پسری را فرزندان خود می دانستند. همچنین مباهله در 24 ذی الحجه در محلی بیرون از شهر مدینه به نام مسجدالاجابه بوده است که هم اکنون داخل شهر و در یک کیلومتری مسجدالنبی است.
در این آیه فاطمه (ع) در کنار مردان مطرح شده است که نشان می دهد، زنان در مقاطع حساس تاریخی، حضور مؤثر داشته و به سهم خود در پیشبرد اهداف اسلامی کمک کردند. اینکه پیامبر (ص) با نزدیکترین افراد خانواده اش به میعادگاه می رود، نشان از اهمیت جایگاه خانواده و رسالتش نزد پروردگار دارد و جایگاه خانواده در دین مبین اسلام را نشان می دهد.
انشاء الله خداوند همه ما را آشنا به وظایفمان بگرداند و خانواده ای متعالی و اسلامی به همه ما کرامت نماید.
سؤال امروز:
در جریان مباهله با مسیحیان نجران، با توجه به آیه 61 سوره آل عمران، پیامبر چه کسانی را با خود همراه ساخت؟
1-یاران و اصحاب نزدیک
2-حضرت فاطمه (ع)، حضرت علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین(ع)
3-اعضای درجه یک خانواده و همسران
لطفا پاسخ مورد نظر خود را به سامانه پیامکی 300004444 ارسال فرمایید.
خانواده
فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ ﴿61﴾
پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم. (61)
این آیه به جریان مباهله یعنی مبارزه صلح آمیز مسلمانان و مسیحیان اشاره می کند. اصطلاح قرآنی مباهله به معنای نفرین کردن دو نفر برای یکدیگر است. یعنی چند نفر که درباره یک مسئله مهم مذهبی با یکدیگر اختلاف دارند، باهم در یک مکان جمع شده و به درگاه خدا تضرع می کنند و از خداوند می خواهند که دروغگو را لعنت و مجازات کند.
جریان مباهله پیامبر اسلام (ص) با مسیحیان نجران نشانه ایمان و راستی دعوت پیامبر بوده است. اگر کسی به کار و دعوت خود و نتیجه مباهله ایمان نداشته باشد، هیچگاه اقدام به این کار نمی کند. به دلیل اینکه اگر دعایش مستجاب نشود، مخالفان در همان صحنه به مجازات الهی گرفتار نشده و نتیجه ای جز رسوایی به دنبال ندارد.
لذا جریان مباهله یکی از نشانه های صدق دعوت پیامبر گرامی اسلام (ص) است. مفسران و محدثان شیعه و سنی تصریح دارند که آیه مباهله در حق اهل بیت (ع) نازل شده است. یعنی مقصود از فرزندان ما همان امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، مقصود از زنان همان حضرت فاطمه (ع) و مقصود از جان های ما همان امام علی (ع) است.
برخی این آیه را قویترین دلیل فضیلت اهل بیت (ع) می دانند. این مزیتی است که هیچکس از اهل بیت (ع) در آن پیشی نگرفته و هیچ انسانی به این فضیلت نرسیده است. آیه مباهله تعبیر ابنا انا می کند که اشاره به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به عنوان فرزندان پیامبر (ص) دارد.
این آیه در حقیقت بر یک تفکر جاهلیت خط بطلان می کشد. به خاطر اینکه در گذشته فرزندان دختران خود را فرزندان حقیقی خود ندانسته و تنها نوه های پسری را فرزندان خود می دانستند. همچنین مباهله در 24 ذی الحجه در محلی بیرون از شهر مدینه به نام مسجدالاجابه بوده است که هم اکنون داخل شهر و در یک کیلومتری مسجدالنبی است.
در این آیه فاطمه (ع) در کنار مردان مطرح شده است که نشان می دهد، زنان در مقاطع حساس تاریخی، حضور مؤثر داشته و به سهم خود در پیشبرد اهداف اسلامی کمک کردند. اینکه پیامبر (ص) با نزدیکترین افراد خانواده اش به میعادگاه می رود، نشان از اهمیت جایگاه خانواده و رسالتش نزد پروردگار دارد و جایگاه خانواده در دین مبین اسلام را نشان می دهد.
انشاء الله خداوند همه ما را آشنا به وظایفمان بگرداند و خانواده ای متعالی و اسلامی به همه ما کرامت نماید.
سؤال امروز:
در جریان مباهله با مسیحیان نجران، با توجه به آیه 61 سوره آل عمران، پیامبر چه کسانی را با خود همراه ساخت؟
1-یاران و اصحاب نزدیک
2-حضرت فاطمه (ع)، حضرت علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین(ع)
3-اعضای درجه یک خانواده و همسران
لطفا پاسخ مورد نظر خود را به سامانه پیامکی 300004444 ارسال فرمایید.