- 716
- 1000
- 1000
- 1000
قسمت 5 ، وقف و ابتدا در تلاوت
در این برنامه استاد کریم دولتی درباره موضوع قواعد وقف و ابتدا در تلاوت و معرفی وقف و ابتدا و پیشینه آن توضیح می دهند و به مرور موضوعات جلسات قبل می پردازند.
(ام ) بر دو قسم است : معادله و منقطعه .
ام معادله بر دو نوع است : 1 ـ معادله نسبت به همزه استفهام , مانند: (اخرج زید ام عمرو).
2 ـ معادله نسبت به همزه تسویه , مانند: (سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم )
ام مـعـادلـه به معناى (اى ) است و حرف عطف به شمار مى آید, و لذا نه وقف بر آن جایز است و نه ابتداى به آن .
ام منقطعه به معناى بل است و به این علت منقطعه نامیده شده که مابعدش را ازماقبلش منقطع مـى سازد, یعنى کلام مابعد, کلامى قائم به نفس و مستقل است ,چه کلام ماقبلش استفهام باشد و چـه خـبر, به هر صورت , هرجا که (ام ) منقطعه محسوب شود, مى توان قبل از آن وقف کرد و بدان ابتدا نمود
مثالها: (تنزیل الکتاب لا ریب فیه من رب العالمین , ام یقولون افتریه ,.
نـازل شـدن ایـن کـتـاب ـ که هیچ [جاى ] شک در آن نیست ـ از طرف پروردگارجهانهاست , آیا مى گویند: آن را بربافته است ؟
), (سجده (32), آیه 2 و 3).
(وما لکم من دون اللّه من ولى ولا نصیر, ام تریدون ان تسئلوا رسولکم کما سئل موسى من قبل ,.
و شـمـا جـز خـدا سـرور و یاورى ندارید, آیا مى خواهید از پیامبر خود همان رابخواهید که قبلا از موسى خواسته شد؟
), (بقره (2), آیه 107 و 108).
دانى وقف بر (نصیر) را کافى دانسته است .
(ام ) بر دو قسم است : معادله و منقطعه .
ام معادله بر دو نوع است : 1 ـ معادله نسبت به همزه استفهام , مانند: (اخرج زید ام عمرو).
2 ـ معادله نسبت به همزه تسویه , مانند: (سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم )
ام مـعـادلـه به معناى (اى ) است و حرف عطف به شمار مى آید, و لذا نه وقف بر آن جایز است و نه ابتداى به آن .
ام منقطعه به معناى بل است و به این علت منقطعه نامیده شده که مابعدش را ازماقبلش منقطع مـى سازد, یعنى کلام مابعد, کلامى قائم به نفس و مستقل است ,چه کلام ماقبلش استفهام باشد و چـه خـبر, به هر صورت , هرجا که (ام ) منقطعه محسوب شود, مى توان قبل از آن وقف کرد و بدان ابتدا نمود
مثالها: (تنزیل الکتاب لا ریب فیه من رب العالمین , ام یقولون افتریه ,.
نـازل شـدن ایـن کـتـاب ـ که هیچ [جاى ] شک در آن نیست ـ از طرف پروردگارجهانهاست , آیا مى گویند: آن را بربافته است ؟
), (سجده (32), آیه 2 و 3).
(وما لکم من دون اللّه من ولى ولا نصیر, ام تریدون ان تسئلوا رسولکم کما سئل موسى من قبل ,.
و شـمـا جـز خـدا سـرور و یاورى ندارید, آیا مى خواهید از پیامبر خود همان رابخواهید که قبلا از موسى خواسته شد؟
), (بقره (2), آیه 107 و 108).
دانى وقف بر (نصیر) را کافى دانسته است .