«حج» یعنی آهنگ. مقصد یعنی حرکت نیز هم. همه چیز با کندن از خودت، از زندگیت و از همه علقههایت آغاز میشود. مگر نه این که در شهرت ساکنی؟ سکونت، سکون. حج یعنی نفی سکون. حج: جاری شو! هجرت از «خانه خویش» به «خانه خدا»، «خانه مردم»!...
«حج» در یک نگرش کلی، سیر وجودی انسان است به سوی خدا. نمایشی رمزی که فلسفه خلقت بنیآدم است و تجسم عینی آنچه در این فلسفه مطرح است. در یک کلمه حج «شبیه (نمایش) آفرینش» است. در همان حال «شبیه تاریخ» و در همان حال «شبیه توحید» و در همان حال «شبیه مکتب» و در همان حال «شبیه امت» (جامعه اعتقادی، جامعه نمونهای که اسلام میخواهد در میان انسانها بنا کند و... بالاخره، حج نمایشی رمزی است از «آفرینش انسان» و نیز از «مکتب اسلام» که در آن کارگردان خداست. زبان نمایش، حرکت و شخصیتهای اصلی، «آدم، ابراهیم، هاجر و ابلیس» و صحنهها، منطقههای حرم و «مسجدالحرام، مسعی، عرفات و مشعر و منی؛ و سمبلها: «کعبه و صفا و مروه» و روز و شب و غروب و طلوع و بت و قربانی و جامه و آرایش و حلق و تقصیر...
***
کتاب «حج» در سه بخش تدوین شده است: «دکتر علی شریعتی» در بخش نخست از «حج عمره» به عنوان «سفر به کعبه» یاد میکند. بخش دوم ؛حج بزرگتر که شریعتی آن را «سفر از کعبه» نام مینهد و معتقد است حج بزرگتر با ترک کعبه آغاز میشود. فصل سوم بزرگتر از حج است که همانا آن را «شهادت» میداند و این بخش اشاره مستقیمی به ناتمام ماندن سفر حج «امام حسین (ع)» و حرکت او به سمت کربلاست.
* کتاب حج را انتشارات «بنیاد فرهنگی علی شریعتی» به چاپ رسانده است.این کتاب را رادیو تهران، در برنامه ی کتاب شب به صورت گویا تولید کرده است و ایران صدا آن را برای استفاده ی علاقمندان آثار دکتر علی شریعتی، در اختیار شنوندگان قرار داده است.
«حج» در یک نگرش کلی، سیر وجودی انسان است به سوی خدا. نمایشی رمزی که فلسفه خلقت بنیآدم است و تجسم عینی آنچه در این فلسفه مطرح است. در یک کلمه حج «شبیه (نمایش) آفرینش» است. در همان حال «شبیه تاریخ» و در همان حال «شبیه توحید» و در همان حال «شبیه مکتب» و در همان حال «شبیه امت» (جامعه اعتقادی، جامعه نمونهای که اسلام میخواهد در میان انسانها بنا کند و... بالاخره، حج نمایشی رمزی است از «آفرینش انسان» و نیز از «مکتب اسلام» که در آن کارگردان خداست. زبان نمایش، حرکت و شخصیتهای اصلی، «آدم، ابراهیم، هاجر و ابلیس» و صحنهها، منطقههای حرم و «مسجدالحرام، مسعی، عرفات و مشعر و منی؛ و سمبلها: «کعبه و صفا و مروه» و روز و شب و غروب و طلوع و بت و قربانی و جامه و آرایش و حلق و تقصیر...
***
کتاب «حج» در سه بخش تدوین شده است: «دکتر علی شریعتی» در بخش نخست از «حج عمره» به عنوان «سفر به کعبه» یاد میکند. بخش دوم ؛حج بزرگتر که شریعتی آن را «سفر از کعبه» نام مینهد و معتقد است حج بزرگتر با ترک کعبه آغاز میشود. فصل سوم بزرگتر از حج است که همانا آن را «شهادت» میداند و این بخش اشاره مستقیمی به ناتمام ماندن سفر حج «امام حسین (ع)» و حرکت او به سمت کربلاست.
* کتاب حج را انتشارات «بنیاد فرهنگی علی شریعتی» به چاپ رسانده است.این کتاب را رادیو تهران، در برنامه ی کتاب شب به صورت گویا تولید کرده است و ایران صدا آن را برای استفاده ی علاقمندان آثار دکتر علی شریعتی، در اختیار شنوندگان قرار داده است.
از ایرانصدا بشنوید
فرم و ساختار کتاب «حج» «دکتر علی شریعتی» متأثر از مناسک حج بوده و به گفته وی: سفرنامه یک حجکننده مسلمان است. این کتاب رسالهای فقهی نیست، بلکه نوعی مانیفیست فکری است که حاصل تجربههای شخصی یک مؤمن مسلمان از امور معنوی است. دکتر شریعتی در این کتاب تأکید دارد که یک متخصص فقه و کلام نیست و سعی میکند فارغ از عادتهای معمول درباره تجربه دینیاش سخن بگوید. هدف اصلی او آن است که کتاب «قرآن» مطالعه و خوانده شود.
امتیاز
کیفیت هنری و اجرای صداپیشگان
محتوا و داستان
تصاویر
از همین گوینده
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
محشای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - جلد 11 (قوه قضائیه)\
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان